Sloop Erasmusflat is bijzondere klus Sloop Erasmusflat is bijzondere klus Sloop Erasmusflat is bijzondere klus Sloop Erasmusflat is bijzondere klus Sloop Erasmusflat is bijzondere klus

Ze staan krap een meter of twee, drie van elkaar af, de oude en nieuwe Erasmusflat in de wijk Goese Polder. De sloop van de oude flat, begin volgende maand, belooft een even bijzonder als spectaculair werkje te worden. Ook voor aannemer Sagro uit ‘s-Heerenhoek, dat de klus gaat klaren, geen alledaagse kost, zegt projectleider Abco Liek.

 

„ In Zeeland heb je weinig hoogbouw, dus ja, het is best uniek om zo’n flat te slopen.” Desondanks voorziet hij weinig problemen. „Het aantal verdiepingen maakt qua slooptechniek niet zoveel uit. Maar je hebt natuurlijk te maken met de omgeving, het gebouw staat middenin een wijk en langs een weg. ” Om die reden kunnen er ook geen explosieven worden gebruikt, een techniek die Sagro een jaar of tien geleden wel toepaste voor het neerhalen van een paar flats in Middelburg. „Op zich perfect, want je bent in één keer overal vanaf”, zegt Liek. Voor Sagro is de sloop een welkome klus, zeker in tijden dat het in de bouw allemaal een stuk minder gaat. Ook sloopwerk ligt niet meer voor het oprapen.

De uit de jaren zeventig stammende Erasmusflat bestaat feitelijk uit twee gebouwen, één van acht en één van tien verdiepingen met een tophoogte van zo’n 36 meter. Het gebouw bepaalt samen met de televisietoren de ‘skyline’ van de Goese Polder en springt zeker vanaf de Deltaweg meteen in het oog. Dat beeld verdwijnt dus binnenkort, maar sectormanager woonservice Henk Bekker van woningcorporatie RWS verwacht niet dat veel mensen daar een traan om zullen laten. Ook de bewoners zijn volgens hem inmiddels gewend aan de nieuwe flat. RWS draagt samen met ontwikkelaar Marsaki en Stichting voor Regionale Zorgverlening het project Erasmuspark, waarvan inmiddels drie gebouwen gereed zijn. Het vierde komt op de plek van de oude Erasmusflat. Die is overigens nog niet helemaal afgeschreven, zegt Bekker.
„ Het punt is dat het gebouw niet kon worden aangepast aan de huidige energienormen en dat de appartementen qua vierkante meters te beperkt zijn. En je gaat ook niet heel veel geld steken in een gebouw dat bijna op zijn einde loopt.”

Was het geen optie geweest de flat te behouden voorbijvoorbeeld de huisvesting van arbeidsmigranten? Bekker lacht. „Daar is het te laat voor, bovendien speelde die problematiek nog niet zo toen we deze plannen ontwikkelden.”


Op dit moment is de voorsloop van de Erasmusflat al gaande, wat onder meer inhoudt dat de keukens uit de appartementen worden gehaald. Ook asbest en de aluminium puien met dubbelglas zullen op voorhand worden verwijderd, zodat feitelijk alleen een betonnen karkas overblijft. Op 6 februari begint het echte werk. Liek van Sagro schat in dat dat zo’n zeven weken zal duren. Er wordt begonnen aan de zijde van de nieuwbouw, waar met een telescoopkraan de bordessen zullen worden gesloopt. Vervolgens wordt het gebouw als het ware stukje bij beetje ‘afgeknabbeld’.
Al het puin wordt direct afgevoerd naar de puinbreker van Sagro in Vlissingen- Oost.

Uiteraard worden de nodige maatregelen getroffen om zowel de nieuwe flat als de omgeving te beschermen.

Tussen beide flats komt een soort ‘ijzeren gordijn’ van rijplaten te hangen van twintig meter hoog en vijf meter breed. Dat dient om de nieuwe flat af te schermen van vallend of wegspringend puin.

Om stofoverlast te beperken, zijn de kranen voorzien van sproeiers. Ook zal een nevelkanon worden ingezet. „ Maar we hopen natuurlijk dat het gaat regenen”, grinnikt Liek. De hele flat wordt weggehaald, tot aan de fundering en zelfs de heipalen toe. Voor de nieuwe flat is er geen enkel risico, verzakking of problemen van dien aard zijn volgens de projectleider uitgesloten. De bewoners van de nieuwe Erasmusflat hoeven hun woningen tijdens de sloop ook niet uit, zegt Bekker. Het was volgens hem niet mogelijk om de oude flat al voor of tijdens de nieuwbouw te slopen. „Het zijn veelal hoogbejaarde mensen, die kun je niet twee keer laten verhuizen. Ze krijgen nu weer iets spectaculairs te zien, net als tijdens de hele bouwtijd.”

Het werk zal tussen half 8 ‘s och¬tends en vier uur ‘s middags plaatsvinden. In het gebied zullen gedurende de sloopperiode extra transportbewegingen zijn. Verkeer wordt in de laatste fase gedurende zo’n anderhalve week omgeleid via de parallelweg.

Op de vrijkomende kavel verrijst straks het gebouw dat het Erasmuspark compleet zal maken, een woontoren van negen bouwlagen hoog met in totaal 44 koopappartementen. Volgens Bekker hebben zich al belangstellenden gemeld.